Retrospektiv och kanban

Visuell styrning med kanbantavlor är intressant. På Citerus har jag hjälpt till att få upp en kanban-liknande lösning för vårt säljarbete. Precis som många Scrumteam använder en planeringsvägg för sprintbackloggen och Excel eller ett webbverktyg för produktbackloggen använder vi väggen för den löpande säljuppföljningen, och Salesforce för långsiktig loggning och datalagring.

För oss funkar ett kontinuerligt flöde som styrs med en kanban bra, eftersom vi har svårt att få till regelbundna möten på kontoret. Vi är ju oftast ut hos kunder och jobbar. Men, med kanbantavlan kan vi ändå få en bra överblick över säljarbetet.

En fråga som nyligen dök upp på kanban-dev-listan på Yahoo var hur man hanterar retrospektiv, eller återblickar. Jag presenterade den lösning jag föreslagit hos oss, och som vi prövat. I den samlar vi helt enkelt upp saker som behöver reflekteras över i en sorts “hink” – i vårt fall en A3-lapp på väggen. När A3-arket är fullt är det dags för ett retrospektiv. På så vis får vi en naturlig stopp-punkt för reflektion trots att vi inte jobbar i rytmiska sprintar. Eric Landes på listan gillade idén och skrev lite om den på sin blogg, där han också länkar till diskussionen vi hade.

Author: Tobias Fors

I'm a software management consultant. I help other people succeed with software development. In my work, I help teams and organizations be more effective and ship software.

1 thought on “Retrospektiv och kanban”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *